Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Diploması Yeterlik Bilgileri

Sorumlu Kurum

Trakya Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi

Trakya Üniversitesi Rektörlüğü 22030 Balkan Yerleşkesi / EDİRNE Telefonlar +90 (284) 223 42 10-11-12-13 +90 (284) 236 49 81-82-84

Sorumlu Kurum URL

http://www.trakya.edu.tr/

Yönelim

Akademik

AYÇ Seviyesi

6

TYÇ Seviyesi

6

Sınıflandırma (Tematik Alan)

Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08 Kodu: 2330.13

ID: 1127

Kategori

Ana

Kredi Değeri

240

Programın Normal Süresi

4

Program Profili (Amaç)

İlköğretimde görev alacak Fen Bilimleri Öğretmen adaylarına alanları ve öğretmenlik formasyonuyla ilgili temel bilgi ve becerileri kazandırmak ve nitelikli fen bilimleri öğretmenleri yetiştirmektedir.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda staj uygulaması yapılmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

- Küresel ve toplumsal çerçevede eğitim problemlerinin özellikle sağlık, güvenlik ve çevre konularına etkilerini değerlendirir.
- Yaşam boyu öğrenen bir birey olarak mesleki gelişimi için kararlılık gösterir.
- Bilim okuryazarı bir bireyin sahip olması gereken özellikleri sergiler.
- Mesleki ve etik ilkelere karşı duyarlılık sergiler.
- Fene yönelik kavramları ve olguları tarihsel süreç içinde değerlendirir.
- Fen ve fen eğitimi alanında ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlar hakkında çözüm önerileri sunar.
- Fizik, kimya, biyoloji ve matematik bilgilerini eğitim uygulamalarında en üst düzeyde kullanır.
- Fen eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlama, modelleme ve çözme becerilerini etkili olarak kullanır.
- Fen bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci tasarlama ve çözümleme becerisi sergiler.
- Fen bilgisi eğitimi alanında bilimsel süreç becerilerini kullanır:
- Eğitim uygulamaları için çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır.
- Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmalarını yürütür.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

 1. Okuma yazma yetkinliği

 2. Çoklu dil yetkinliği

 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

 4. Dijital yetkinlik

 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

 6. Vatandaşlık yetkinliği

 7. Girişimcilik yetkinliği

 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

 

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Programda verilen her bir ders için bir ara sınav ve bir dönem sonu sınavı yapılır. Ayrıca kısa sınav ve ödev değerlendirmesi de yapılabilir. Ölçme ve değerlendirme yönteminin detaylı bilgisi için ders bilgi paketlerinin incelenmesi gerekmektedir.

Başarı notuna ara sınav, kısa süreli sınav ve ödevlerin etkisi %30; yıl sonu sınavlarının etkisi %70’dir. Mutlak değerlendirme sistemi uygulanır. Öğrencinin dersten başarılı sayılması için 100 puan üzerinden azami 50 puan alması gerekmektedir.

Bir dersten başarılı sayılabilmek için başarı notunun en az CC olması gerekir. Ancak, genel not ortalaması (GNO) CB (2.50) ve üzerinde olan öğrenciler, DD başarı notu ile de başarılı sayılır ve başarı notu, katsayısı 1.50 olmak üzere DB olarak not belgesine geçirilir. Ödev ve uygulamaların önem kazandığı derslerde, bu çalışmaların ara sınav notunu hangi oranda etkileyeceği, ders niteliğindeki laboratuvar ve proje derslerinde yarıyıl veya yıl içi başarı notunun nasıl belirleneceği ve başarı notuna etki oranı ilgili fakülte veya yüksekokul kurulu tarafından belirlenerek ilan edilir. Sınırsız sınav hakkı verilmiş ve daha önce yarıyıl sonu sınavına girme hakkı kazanılmış olan derslerde başarı notu, eski yarıyıl içindeki çalışma ve ara sınav sonuçlarına bakılmadan, sadece yarıyıl/yıl sonu sınav notu ile belirlenir. Tek ders sınavlarının ve ek sınavların sonuçları, başarı notu olarak kabul edilir ve değerlendirilir.

 

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

 

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)

Akreditasyon Tarihi: 15.05.2020-15.05.2025

Giriş Şartı

Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve Öğrenci Seçme Sınavından yeterli puanı almış olması gerekir. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş veya öğrenci değişimi programlarına başvuru yapabilir.

 

Başarma Şartları

Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı 132 saat teorik ve 42 saat uygulama olmak üzere 174 saatlik bir programdır. Program 4 yıllıktır ve 8 dönemi kapsamaktadır. Programın kredi değeri 240’tır. 

Derecenin sağlanabilmesi için 240 AKTS kredisini başarı ile tamamlamak; ayrıca 7. ve 8. yarıyılda öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında staj uygulamasını başarılı bir şekilde bitirmek gerekmektedir.

 

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Fen bilgisi eğitimi programı mezunları Fen Bilgisi Öğretmeni olarak görev yapabilirler. Program mezunları özellikle Milli Eğitim Bakanlığına (MEB) bağlı okullarda ve özel okullarda çalışabilme hakkına sahiptir.

Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla lisansüstü (yüksek lisans ve doktora) programlarda öğrenim görebilirler.

Bazı mezunlar eğitim sektörüyle ilgili olmayan özel sektörlerde çalışma fırsatı bulmaktadırlar.

 

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

 

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir. 

 

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi

 https://mfbilegt.trakya.edu.tr/pages/fen-bilgisi-ogretmenligi-lisans-programi-ders-bilgi-paketi

Bu içerik 26.03.2024 tarihinde yayınlandı ve toplam 119 kez okundu.